Czym zastąpić cukier w diecie?

cukier w diecie

W zależności od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć, warto poszukiwać alternatyw dla znanego nam bardzo dobrze białego cukru o zawartości aż 400 kcal w 100 g produktu. Jeśli chorujesz na cukrzycę i szukasz słodyczy o niższym indeksie glikemicznym, chcesz schudnąć, dostarczając organizmowi mniejszej liczby kalorii albo zależy Ci na tym, by słodka przekąska zawierała coś więcej niż tylko sacharozę, sprawdź nasze zestawienie substytutów cukru.

Jaki zamiennik cukru jest najzdrowszy?

Istnieje mnóstwo mitów na temat cukru oraz jego zamienników. Przede wszystkim cukier nie krzepi, wbrew temu, co mówiła PRL-owska propaganda. Cukier prowadzi do chorób różnych układów, sprawia, że jesteśmy zmęczeni i ospali. Osoby spożywające dużo słodyczy mają na twarzy trądzik, stale przybierają na wadze, a do pozostałych minusów należy zaliczyć też obniżoną odporność oraz podatność na rozmaite dolegliwości. Co ważne, mitem jest też stwierdzenie, że nierafinowany cukier trzcinowy oraz brązowy cukier pozyskiwany z buraków cukrowych są zdrowsze od zwykłych białych kryształków. Nie daj się oszukać reklamowym hasłom i sprawdź, czym naprawdę warto zastąpić cukier w codziennej diecie oraz który z zamienników w rzeczywistości jest najzdrowszy.

Najlepsza alternatywa dla cukru? Sprawdź nasze sugestie!

Jak się pewnie domyślasz, nie ma jednego substytutu cukru, który zyskałby miano najzdrowszego. Rzecz w tym, że dla każdego człowieka oznacza to co innego i część poszukuje niskiego indeksu glikemicznego, część małej zawartości kalorii, a jeszcze innym zależeć będzie na bogactwie witamin i minerałów. Z tego względu warto poznać całe spektrum alternatyw dla cukru, sprawdzić charakterystykę każdego produktu, a dzięki temu wybrać rozwiązanie dla siebie. Najłatwiej dostępnym, a zarazem najdłużej znanym ludzkości odpowiednikiem cukru jest miód pszczeli. Produkowany z nektaru albo spadzi przysmak charakteryzuje się specyficznym smakiem oraz piękną złotą barwą. Jeśli chodzi o kaloryczność, to wypada podobnie jak cukier, bo w 100 g produktu są 324 kcal. Warto jednak zaznaczyć, że miód dobrze wpływa na zdrowie za sprawą licznych witamin, enzymów, kwasów organicznych oraz minerałów. Czym możemy zastąpić biały cukier w diecie?

cukier

Zamiennik cukru bez kalorii – czy to możliwe?

Każdy produkt, jaki spożywamy, ma określoną zawartość kalorii, które odpowiadają energii dostarczanej organizmowi. Istnieją  produkty spożywcze, które mają ujemne kalorie – to oznacza, że do ich strawienia organizm potrzebuje większego nakładu energetycznego, a niżeli ten dostarczony w posiłku. Przykładem takich produktów są różnego rodzaju sałaty. W przypadku jednak zamienników cukru trudno mówić o całkowitym braku kalorii, dlatego spośród wszystkich substytutów warto wybrać ten najbardziej korzystny. Zawartość kalorii w 100 gramach erytrolu wynosi zaledwie 20! Dla przypomnienia, cukier biały zawiera aż 400 kcal. Warto dodać, że erytrol ma zerowy indeks glikemiczny i nie przyczynia się do wzrostu poziomu glukozy we krwi. Jego słodkość określa się jako 70% słodkości sacharozy, dlatego do uzyskania pożądanego smaku konieczne jest użycie nieco większej ilości słodzika.

Czym można zastąpić cukier na diecie odchudzającej?

Osoby chcące pozbyć się nadprogramowych kilogramów zwykle od dietetyków czy trenerów personalnych słyszą, że mają całkowicie odstawić wszelkie słodycze. To jednak ogromny błąd niekorzystnie wpływający na nastawienie i samopoczucie. Spożywanie słodkich przekąsek powoduje wyrzut do mózgu hormonów przyjemności, czyli stanowi natychmiastową gratyfikację. Całkowite porzucenie jakichkolwiek słodyczy może źle wpłynąć na nasz nastrój, a tym samym przyczynić się do stanów depresyjnych, które z kolei osłabiają motywację w dążeniu do wymarzonej sylwetki. Zamiast rezygnować z ulubionych batoników, zastąp je przekąskami zawierającymi zamiennik cukru bez kalorii. Jednym z najpopularniejszych słodzików jest stewia, która w 100 gramach ma zaledwie 133 kalorie. Co jednak warto podkreślić, jest niemal 300 razy słodsza od białego cukru, a zatem do posłodzenia herbaty czy kawy użyjemy dużo mniejszej ilości słodziku i spożyjemy znacznie mniej kalorii. Stewii dodać możemy do domowych ciast, deserów, batoników oraz napojów. Czym jeszcze można zastąpić sacharozę?

zamienniki cukru białego

Naturalne zamienniki cukru białego

Jeśli w białym cukrze w największym stopniu przeszkadza Ci przemysłowy charakter jego produkcji oraz brak jakichkolwiek składników odżywczych poza sacharozą, to sprawdź, jakie naturalne zamienniki możesz zastosować! Wspomnieliśmy już o miodzie pszczelim, ale to niejedyny słodki substytut pochodzący wprost z natury. Mieszkańcy Kanady i USA uwielbiają syrop klonowy pozyskiwany z pni klonów. Produkt ten jest zdecydowanie zdrowszy od białych kryształków, a przy tym dostarcza o połowę mniej kalorii, ale wciąż jest bogatym źródłem sacharozy. Na Bliskim Wschodzie popularnością cieszy się syrop daktylowy, pod względem kaloryczności wypadający podobnie do syropu klonowego.

Czy dieta dla cukrzyków może zawierać odpowiedniki cukru?

Poszczególne rodzaje słodzików mają wyższy lub niższy indeks glikemiczny i powodują mniejsze od cukru wyrzuty insuliny do krwiobiegu. Zdrowym zamiennikiem tradycyjnej sacharozy może być na przykład ksylitol produkowany z kory brzozy. Jego kaloryczność określa się na poziomie 240 w 100 gramach produktu, ale to właśnie 10-krotnie niższy IG sprawia, że jest to element niemal obowiązkowy w diecie dla cukrzyków. Ostatnią zdrowszą alternatywą dla białego cukru jest tagetoza pozyskiwana z laktozy, która ma zaledwie 150 kcal i indeks glikemiczny 7,5.

Na rynku dostępnych tak wiele zdrowych i naturalnych zamienników cukru, które nie różnią się od niego smakiem, a do tego bogate są w inne cenne składniki, że właściwie nie ma powodu, by wciąż spożywać wyłącznie cukier biały. Takie substytuty jak ksylitol, erytrol, tagetoza, stewia czy miód pozwolą Ci ograniczyć kaloryczność spożywanych posiłków oraz zmniejszyć ich indeks glikemiczny. Przekonaj się, jak wiele możliwości masz na wyciągnięcie ręki!